נושאים ודגשים למבחן בהיסטוריה- כיתה ח'7
-המבחן יתקיים ביום ו', 28.12.2012, ויימשך שעה וחצי (שני שיעורים רצופים)-
דגשים:
- החלק הגדול של המבחן יעסוק בנושאים 2 ו 3. נושאים 1 ו 4 יכללו כמובן במבחן, אך ברמה פחותה.
- במבחן יהיו גם שאלות חשיבה ולא רק שאלות ידע.
דוגמא (1): במדינות דרום אמריקה מדברים בשפות ספרדיות, ואילו בצפון אמריקה (ארצות הברית וקנדה) מדברים אנגלית. הסבירו כיצד נוצר מצב זה.
דוגמא (2): בארצות הברית חיים יהודים רבים מאוד. כיצד ניתן להסביר תופעה זאת על פי ההיסטוריה של ארצות הברית שלמדנו ועל פי העקרונות המופיעים בהכרזת העצמאות האמריקנית?
- לא יתקיים שיעור חזרה למבחן (מכיוון שבשבוע הבא אנחנו בטיול שנתי). אני אשמח לענות לשאלות בכל שלב- גם בטלפון, גם במייל/ פייסבוק וגם בבית הספר.
- החשוב ביותר- לא להילחץ. אמנם יש הרבה חומר, אך יש זמן ללמוד ובמבחן יינתן מספיק זמן לחשוב ולענות.
- ראשית העת החדשה:
א. מהפיכת הדפוס: מי המציא את הדפוס, מה היה ההבדל בין ספרים בעולם שלפני מהפיכת הדפוס ואחריו. במחברת ובספר של כיתה ז', עמ' 216-217, 221
ב. מסעות מסביב לעולם: קולומבוס וגילוי אמריקה, הסיבות למסעות, מה חשב קולומבוס. במחברת ובספר של כיתה ז', עמ' 224- 225, 232, 234.
שאלות לדוגמא:
- מי נחשב לממציא הדפוס?
i. כריסטופר קולומבוס
ii. גליליאו גליליי
iii. יוהן גוטנברג
iv. משה מנדלסון
- מה גרם לקולומבוס לצאת למסע ומה גרם למלכי ספרד לתמוך בו כלכלית?
- מה עשו בני אירופה (כדוגמת קולומבוס) עם הארצות ש"גילו"? האם נכון לומר שהארצות הללו "התגלו"- הרי היו שם בני אדם כבר קודם לכן?
- השפה המדוברת בחלקים רבים של אמריקה היא ספרדית. כיצד ניתן להסביר תופעה זו?
- 2. המהפיכה המדעית:
א. אישים מרכזיים במהפיכה המדעית- קופרניקוס, גליליאו, ניוטון. הדמיון וההבדלים ביניהם, תחומי העניין של כל אחד מהם
ב. התגובות וההתנגדות למהפיכה המדעית
ג. עקרונות המהפיכה המדעית
במחברת ובספר של כיתה ח', עמ' 10-18
שאלות לדוגמא:
- ערכו בטבלה השוואה בין גליליאו, קופרניקוס וניוטון- מה היו תחומי העניין של כל אחד מהם, מה היו דרכי העבודה של כל אחד מהם?
- אנשי המהפיכה המדעית:
i. האמינו בכוחו של השכל האנושי להבין את העולם
ii. האמינו שהאמת נמצאת בספרים
iii. חשבו שמה שאמרו חכמי הדורות הקודמים חייב להיות נכון
iv. הסתפקו בהשערות ולא חיפשו הוכחות
- מהם ההישגים שהביאו לפרסומו של אייזיק ניוטון? הזכירו שניים לפחות!
3. המהפיכה האמריקאית:
א. המתיישבים האנגלים (ואחרים) בצפון אמריקה- למה הגיעו, מה היו יחסיהם עם השליטים האנגלים, מה היו יחסיהם עם התושבים המקוריים ("אינדיאניים") במחברת ובספר של כיתה ח' עמ' 35-36, 38, 40-41
ב. הסקת מסקנות מתמונה: מסיבת התה של בוסטון או הטבח בבוסטו (עמ' 42-43 בספר)
ב. הכרזת העצמאות האמריקאית – עקרונות הנאורות המשתקפים בהכרזה – העזרו בעמ' 29-31) במחברת ובספר- עמ' 44
שאלות לדוגמא:
- מהן הסיבות שהביאו אנגלים רבים להגר לארצות הברית? (שתיים לפחות)
- מה גרם ליחסים הרעים בין המתיישבים לממשלה הבריטית?
- הסבירו מה גרם למתיישבים הלבנים לנצח את האינדיאנים בקלות יחסית. שאלה למחשבה- אילו יתרונות כן היו לאינדיאנים על פני הלבנים?
4. היהודים החדשים:
א. מהם הגורמים שהביאו להסתגרות היהודים (על פי טבלה במחברת)
ב. מה כללו הזכויות שהעניק הקיסר יוזף השני ליהודים (עמ' 68-69 ובמחברת)
ג. מי היה משה מנדלסון ומה היו פעולותיו החשובות? (עמ' 73- 75 ובמחברת)
ג. אילו תיקונים ערכו יהודים שונים בדת ואילו התנגדויות היו לתיקונים אלו? (במחברת ובעמ' 74, 80, 82)
בהצלחה לכולם!
אלקנה
שאלות הכנה למבחן- בנוסף לשאלות לדוגמא:
מענה על השאלות הללו יגרום לכם להיות מוכנים הרבה יותר למבחן- שימו לב, חלק מן השאלות עשוי להופיע גם במבחן עצמו! נצלו את הזמן כדי להתכונן כראוי.
ספר של כיתה ח' (קידמה ומהפיכות):
- עמ' 15- שאלות 1-4
- עמ' 20: שאלות 1,2
- עמ' 32 – שאלות 1,2,6
- עמ' 39- שאלות 1,2
- עמ' 43- שאלות 2-4
- עמ' 44- שאלות 1,2
- עמ' 50- שאלה 5
- עמ' 70- שאלות 2-4
- עמ' 74- שאלה 1
- עמ' 76- שאלות 1-3
- עמ' 80- שאלה 1,3
ספר של כיתה ז' (עולמות נפגשים):
- עמ' 225- שאלות 1,2
- עמ' 233- שאלות 1-4